Ieri, leggendo velocemente "Revolutionary Sudan. Hasan al-Turabi and the Islamist state, 1989-2000", scritto nel 2003 da J. Millard Burr and Robert O. Collins, sono incappata nella pagina che riporto integralmente qui di seguito.
In the 1992 the Department of State began to evaluate the threat to the United States from Muslim fundamentalism, Islamism, in the Sudan. In the long, hot, humid summer in Washington D.C. the Bureau of Intelligence and research of the State Department convened a seminar of academic experts to give guidance about the Sudan.
The scholars were not very helpful, for they were unable to reach a consensus as to whether the government of the Sudan was a threat or not to its neighbors in Africa or the Arabs in the Middle East. Some academic experts urged that U.S. policy and actions should not further radicalize the Khartoum government at the end of the Cold War by overreacting to a more revolutioanry Islam. The United States should distinguish between those Islamists who are extremists and those who are seeking to restructure and direct their societies. There were also those Arabists in the Foreign Service who argued that not all Islamic militants and Islamist movements were enemies of the United States. Some were sincere reformers who should be involved in open discussions to promote democracy. The United States should be ready to work with and assist such leaders once they gained political prominence including Hasan al-Turabi despite his conviction that Western "imperialists will intervene and falsify your [Islamist] will." Advisers to Secretary of State James Baker were not convinced that academics or foreign service officers with close ties to the Middle East could so easily distinguish between those extremists prepared to use revolutionary violence to achieve their ends and those moderates who sought to use the system to achieve power. They were often too ready to accept the views of Egyptian, Tunisian, and Israeli officials that there existed a "world-wide" Islamist conspiracy "directed against secular states in the Islamic world." "There appeared for a time the possibility that the green flag of Islam might be seen by some influential people in Washington as an appropriate replacement for the red banner of communism."
Le frasi citate sono accompagnate da una nota a piè di pagina che dice che si tratta di elementi emersi nella corrispondenza personale tra gli autori e funzionari del Foreign Service. Quindi fonti interne al Dipartimento di Stato, direttamente coinvolte negli incontri e nello sviluppo della politica americana nei confronti del Sudan nello specifico e, più in generale, dell'Islam e dell'islamismo.
I corsivi invece sono miei, per sottolineare le frasi che mi hanno colpito di più. Il libro, dicevo, è uscito nel 2003, quindi a 11 settembre avvenuto, guerra in Afghanistan iniziata e forse anche (il mese di uscita non è specificato) dopo il famoso "mission accomplished" di George W. Bush. Molto di là da venire erano invece le rivoluzioni tunisina ed egiziana dei mesi scorsi. Con il senno di poi, la frase They were often too ready to accept the views of Egyptian, Tunisian, and Israeli officials that there existed a "world-wide" Islamist conspiracy "directed against secular states in the Islamic world" fa un effetto particolare. E dimostra come molte delle radici dei successivi diciannove anni di incontro-scontro tra Stati Uniti e mondo arabo erano già ben piantate nella calda e umida estate di Washington, 1992.
Siamo nel 2011, Mubarak e Ben Ali sono stati costretti quasi inaspettatamente ad andarsene qualche mese fa. I funzionari del Dipartimento di Stato e i consiglieri del presidente Obama saranno capaci di fare un ottimo lavoro di giardinaggio per liberare il terreno da radici infestanti che rischiano di continuare a soffocare la crescita di relazioni diverse?
Nessun commento:
Posta un commento